سطوح فیبوناتچی در تحلیل تکنیکال

آشنایی با الگوهای برگشتی از بخش‌های مهم آموزش تکنیکال بورس می‌باشد و شما می توانید برای آشنایی با تحلیل تکنیکال دوره تحلیل تکنیکال مقدماتی در سایت اینوست یار ببنیید و همچنین شما امکان پرسش و پاسخ از کارشناس بازارهای مالی را خواهید داشت . این الگوها به طور معمول در انتهای یک روند صعودی یا نزولی پدیدار شده و برگشت بازار را با تغیییر جهت نمودار قیمت نشان می‌دهند. پنج الگوی برگشتی معروف در ادامه معرفی خواهند شد که در بررسی آن‌ها باید به چند نکته مهم توجه داشت:

1.                 الگوی برگشتی زمانی ایجاد می‌شود که پیش از آن یک روند اولیه در بازار وجود داشته باشد. بنابراین در حالتی که نمودار قیمت یک سهم بدون روند باشد، نمی‌توان انتظار پدیدار شدن الگوی برگشتی را داشت.

2.     به طور معمول شکسته شدن یک خط روند را می‌توان اولین نشانه ایجاد یک الگوی برگشتی دانست.

3.     هرچه یک الگوی برگشتی بزرگتر باشد، تحرکات قیمتی بعد از آن بیشتر خواهد بود.

4.     مدت زمان پدیدار شدن الگوهای سقف غالبا کوتاه‌تر از مدت زمان مشابه برای الگوهای کف می‌باشد.

5.     نوسانات قیمتی به طور معمول در نقاط کف نمودار کمتر است و به همین دلیل، ایجاد الگوی برگشتی در این نقاط نیازمند زمان بیشتری است.

6.     از نکات حائز اهمیت در بررسی نقاط سقف نمودار، حجم معامله انجام شده است. باید توجه داشت که چنانچه شکل‌گیری یک الگوی برگشتی در هنگام شکسته شدن نقاط سقف با افزایش حجم معاملات همراه نباشد، نمی‌توان از اعتبار آن الگو اطمینان داشت.

الگوی برگشتی اول: سر و شانه

از این الگو به عنوان مطمئن‌ترین الگوی برگشتی یاد می‌گردد که شناسایی آن می‌تواند به طور ویژه‌ای در تصمیم‌گیری معاملاتی ثمربخش باشد. تصویر زیر به صورت شماتیک یک الگوی سر و شانه را به همراه حجم معاملات در هر نقطه از نمودار نشان می‌دهد. در این حالت ابتدا یک موج افزایش قیمت تا سطح A داریم که به همراه آن، حجم معاملات نیز افزایش یافته است. سپس نمودار وارد محدوده اصلاح قیمت شده و تا خط روند (نقطه B) ریزش کرده است تا مجددا حرکت صعودی آغاز گردد. موج افزایشی بعدی باعث رسیدن قیمت سهم به سطح C شده است اما قیمت سهم در ادامه تا نقطه D ریزش کرده و خط روند شکسته شده است. طبق مطالب ارائه شده پیشین، در این مرحله یک پول بک پدیدار شده است که قیمت به طور موقتی تا سطح E افزایش یافته اما موفق به عبور از سطح A نشده و مجددا با ریزش همراه شده است. با دقت در حجم معاملات نقطه E می‌توان دریافت که عمده معامله‌گران به شکل‌گیری پول بک واقف بوده و در این نقطه دست به معامله نمی‌زنند.


در الگوی سر و شانه معمولا موج DE تا بین سطح فیبوناچی 50% و 61.8% صعود می‌کند و سپس نمودار قیمت دچار ریزش خواهد شد. این ریزش ابتدا خط گردن را می‌شکند و پس از شکل‌گیری یک پول بک به سمت خط گردن، ریزش قیمت سهم ادامه خواهد یافت. نکته بسیار مهم در این خصوص، توجه به شکسته شدن خط گردن در جهت پایین برای اطمینان از تشکیل الگوی سر و شانه است، در غیر این صورت این الگو فاقد اعتبار می‌باشد. پس از کسب اطمینان از شناسایی الگوی سر و شانه، برای تخمین هدف نهایی اصلاح قیمت در این الگو لازم است خطی عمود از نقطه C بر خط گردن ترسیم گردد که ارتفاع این خط، بیانگر میزان ریزش قیمت سهم پس از شکسته شدن خط گردن خواهد بود. به طور مثال در شکل پیشین چنانچه ارتفاع نقطه C تا خط گردن معادل 150 تومان باشد و شکسته شدن خط گردن در سطح قیمت 450 رخ داده باشد، هدف نهایی ریزش قیمت تا 300 تومان خواهد بود.

تصویر زیر نحوه تشکیل یک الگوی سر و شانه در نمودار هفتگی قیمت جهانی روی را نمایش می‌دهد که هدف نهایی این الگو را می‌توان تا سطح قیمتی حدود 1700 دلار پیش‌بینی نمود. لازم به ذکر است که این نمودار در ادامه تا سطح قیمت 2100 دلار اصلاح گردید.

الگوی سر و شانه در تحلیل تکنیکال ممکن است شبیه تصویر زیر در حالتی کاملا برعکس پدیدار شود که نوعی از یک الگوی کف بوده و به آن سر و شانه معکوس نیز اطلاق می‌گردد. در ادامه چندین تصویر و مثال از حالات تشکیل شدن الگوی سر و شانه ارائه شده است.

الگوی برگشتی دوم: دو قلو یا سه قلو

این الگوها می‌توانند هم در نواحی سقف قیمتی و هم نواحی کف قیمتی به وجود آیند که تصاویر زیر به ترتیب حالات سقف و کف دوبل، و همچنین سقف و کف سه قلو را به نمایش می‌گذارند.

 

 

به منظور تعیین هدف قیمتی نمودار در تحلیل تکنیکال سهام، هر زمان که الگوهای دو قلو و یا سه قلو در نمودار ظاهر گردند کافیست ابتدا فاصله سقف یا کف تا خط گردن اندازه‌گیری شود. این فاصله برابر با میزان افزایش (کف دوبل) و یا کاهش (سقف دوبل) قیمت پس از شکستن خط گردن می‌باشد. نمونه‌ای از شکستن خط گردن و ریزش قیمت به اندازه فاصله خط گردن تا سقف نمودار در شکل زیر قابل مشاهده است.

در تحلیل تکنیکال بورس باید به الگوی حجم مبادلات انجام شده نیز دقت ویژه‌ای نمود. معمولا در هنگام تشکیل الگوی برگشتی دوقلو، حجم مبادلات مربوط به قله اول بسیار بیشتر از حجم مربوط به قله دوم است، چرا که عمده معامله‌گاران به دلیل ترس از به وجود آمدن سقف دوبل دست به خرید نزده و منتظر شکسته شدن سقف قیمتی می‌مانند. لازم به ذکر است که در صورت پدیدار شدن الگوی سقف دوبل در یک روند صعودی و یا کف دوبل در یک روند نزولی به نحوی که خط روند نیز شکسته شود، همانند شکل زیر می‌توان انتظار داشت که خط گردن (سطح A) نیز شکسته خواهد شد. در ادامه چندین نمونه دیگر از الگوهای برگشتی دوقلو و سه قلو در تحلیل تکنیکال قابل مشاهده است.

 

الگوهای ادامه دهنده روند در تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه همواره مبتنی بر بررسی روندهای نمودار قیمت است که گاها با الگوهای مشخصی ادامه پیدا می‌کنند. این الگوها، بر خلاف الگوهای برگشتی، با انرژی گرفتن از مجموعه تغییرات و تحولات یک نمودار قیمتی موجب ادامه یافتن روند می‌گردند و معمولا در بازه زمانی کوتاهتری نسبت به الگوهای برگشتی شکل می‌گیرند. به طور مثال ممکن است که برای پدیدار شدن یک سقف دوبل در نمودار نیاز به سپری شدن بیش از 6 ماه زمان باشد، حال آنکه یک الگوی ادامه دهده روند می‌تواند بسیار سریعتر و در مدت زمان حدودی 30 روز نیز تشکیل گردد. در ادامه به معرفی مهمترین الگوهای ادامه دهنده روند در تحلیل تکنیکال پرداخته خواهد شد.

الگوی ادامه دهنده اول: مثلث

الگوی مثلث در سه نوع “متقارن”، “افزایشی” و یا “کاهشی”، شناخته‌شده‌ترین الگوی ادامه دهنده روند می‌باشد که هر سه حالت آن در شکل‌های زیر قابل مشاهده‌اند. حالت چهارم از انواع الگوهای مثلث تحت عنوان “مثلث پهن” شناخته می‌شود که پدیدار شدن آن بسیار نادر است. باید توجه داشت که برای ایجاد شدن این الگوها لازم است که ابتدا روندی صعودی یا نزولی در نمودار وجود داشته باشد که با این الگوها ادامه پیدا کند، لذا شناسایی این مثلث‌ها در یک بازار خنثی که فاقد روند می‌باشد به معنای وجود الگوی ادامه دهنده روند نیست.

تحلیل تکنیکال سهام به هنگام شناسایی الگوی مثلث به این صورت انجام می‌شود که در هنگام شکسته شدن الگوی مثلث می‌توان اقدام به معامله نمود. در این حالت چنانچه در یک روند صعودی، الگوی مثلث رو به بالا شکسته شود می‌توان اقدام به خرید سهام بورس نمود و همچنین شکست رو به پایین در یک روند نزولی، نشانه زمان مناسب برای فروش سهام است. باید توجه داشت که در هنگام ایجاد شدن الگوی مثلث که موجب توقف موقتی یک روند صعودی می‌گردد، حجم معاملات با کاهش محسوس مواجه خواهد شد چرا که معامله‌گران پس از شناسایی این الگو، منتظر شکسته شدن آن می‌مانند و سپس مطابق شکل زیر، حجم معاملات مجددا زیاد خواهد شد.

شکسته شدن الگوی مثلث در اکثر مواقع پس از طی شدن فاصله‌ای بین 66% تا 75% از طول مثلث به وقوع می‌پیوندد. برای شناسایی هدف نمودار قیمت پس از شکسته شدن الگوی مثلث می‌توان خطی را همانند شکل زیر و موازی با ضلع شیب‌دار مثلث ترسیم کرد که به صورت یک کانال، سطح مقاومت قیمت سهام را مشخص می‌نماید. در روش دیگر برای محاسبه هدف نمودار قیمت، میزان افزایش قیمت بعد از شکسته شدن خط روند برابر با اندازه قاعده مثلث در نظر گرفته می‌شود.

الگوی مثلث در تحلیل تکنیکال جزو الگوهای میان مدت محسوب می‌شود که پدیدار شدن آن غالبا بین یک تا سه ماه به طول می‌انجامد. سایر الگوهای مشابه که در مدت زمانی کوتاه‌تر از یک ماه ایجاد می‌شوند از این الگوی مثلث متمایز بوده و در ادامه معرفی خواهند گردید. باید توجه داشت که در تحلیل تکنیکال سهام، مدت زمان یک ماه معادل با تشکیل 30 کندل دیلی می‌باشد. نمونه‌های دیگری از الگوی مثلث در تصاویر زیر ارائه شده است.

نمونه‌ای از تحلیل تکنیکال سهام در بازار بورس ایران برای نماد معاملاتی بانک پارسیان در تصویر زیر به نمایش درآمده است. در این نمودار یک الگوی مثلث با اندازه قاعده برابر با 858 ریال پدیدار شده و شکست مثلث بر روی قیمت 2064 ریال انجام گرفته است. مطابق توضیحات ارائه شده در خصوص محاسبه هدف نمودار قیمت، انتظار می‌رود که افت قیمت به میزان 858 ریال ادامه پیدا کند و به قیمت 1206 ریال برسیم که این اتفاق با دقت خوبی رخ داده و نمودار به این هدف قیمتی رسیده است (تنها به میزان 40 ریال پایین‌تر رفته است).

الگوی ادامه دهنده دوم: کنج

این الگو در دو حالت “افزایشی” یا “کاهشی” پدیدار شده و بسیار شبیه به الگوی مثلث می‌باشد. تفاوت عمده این الگو با الگوی مثلث در نوک‌تیز بودن شکل آن و همچنین مدت زمان بسیار کمتر برای ایجاد است به طوری که ساخته شدن یک کنج معمولا زیر یک ماه زمان خواهد برد. کنج کاهشی در یک روند نزولی به صورت خلاف جهت با شیبی رو به بالا پدیدار می‌شود و عمدتا پس از شکست رو به پایین همانند شکل زیر، روند نزولی پیشین ادامه خواهد یافت؛ به حالت مشابه، کنج افزایشی نیز دارای یک شیب رو به پایین بوده و پس از شکست رو به بالا، روند صعودی ادامه پیدا خواهد کرد. باید توجه داشت که در الگوی کنج نیز به مانند الگوی مثلث، حجم معاملات در زمان شکسته شدن الگو بسیار مهم می‌باشد. نمونه‌هایی از این الگو در ادامه ارائه شده است.

نمونه‌ای از تحلیل تکنیکال سهام در بازار بورس ایران برای نماد معاملاتی کالسیمین در تصویر زیر به نمایش درآمده است. در این نمودار شاهد یک روند صعودی هستیم که پس از تشکیل کنج افزایشی، مجددا روند افزایش قیمت ادامه پیدا کرده است.

سایر الگوهای ادامه دهنده: پرچم و مستطیل

ماهیت این دو نوع الگو نیز کاملا شبیه به الگوهای مثلث و کنج بوده و همگی در خصوص شکسته شدن خط روند با کاهش حجم معاملات دارای اشتراک می‌باشند. الگوی پرچم در شکل زیر به نمایش درآمده است که در این حالت به میزان صعود یا نزول انجام شده قبل از ایجاد الگو، “دسته پرچم” اطلاق شده و معادل با هدف نمودار قیمتی پس از شکسته شدن الگو و خروج از آن در نظر گرفته می‌شود.

جهت کامل کردن این آموزش تحلیل تکنیکال، در ادامه نمونه‌هایی از الگوی مستطیل نیز ارائه شده است.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

رمز موفقیت بیل گیتس